El meu local patch



Molts ornitòlegs tenim allò que els anglesos anomenen local patch, un lloc al que ens sentim lligats especialment i que visitem amb regularitat. Aquest lloc és nostre i tenim una mena de sentit de propietat sobre ell des del punt de vista ornitològic. Com a molt, si és un lloc concorregut, el compartim amb algun altre ornitòleg que també ha plantat la seva bandera prenent possessió de la localitat. Generalment, conviurem amb harmonia amb aquest altre individu territorial però sempre mirant-lo de reüll, no sigui que aparegui algun migrant excepcional i el punyetero no ens ho digui.


Fa uns dies parlava amb un ornitòleg anglès sobre els nostres respectius local patches. Em deia que ja portava dies aquí i estava preocupat per si algú estava veient alguna cosa interessant per la seva zona i ell no se n'havia assabentat. Terrible! Imagineu si en el seu local patch apareix un tallarol capnegre just com el que estava deambulant pel costat nostre. Aquí no és res i allí seria una primera cita local o regional! Com el farien patir els seus companys, explicant-li que xulo que era (just com el que teníem al costat...).


El meu local patch és el parc de l'Hostal del Fum, a Palau-solità i Plegamans; sempre que tinc oportunitat en faig proselitisme amb els alumnes dels cursos o amb qualsevol altre que em vulgui escoltar. És un parc públic però no té l'aspecte enjardinat típic dels parcs públics, la vegetació és majoritàriament autòctona, amb una varietat d'ambients: bosc d'àlbers, pollancres, pins, un rierol amb vegetació arbustiva, un gran dipòsit d'aigua de 100 m de diàmetre, praderes de gespa i està a tocar de la riera de Caldes, de forma que gorreja algunes espècies de limícoles o ardèides que reconec que no es mereix per sí sol (ei!, però hi van, eh?). Es veu força varietat d'ocellets i és fàcil fer una llista digna en menys de dues hores, amb un  total històric de més 140 espècies, cosa que no està gens malament per un parc públic. Picot garser petit, gros i verd, martinet blanc, colltort, cueretes blanca, torrentera i groga, blauet, durbec, falcó mostatxut, teixidor, martinet de nit o xivita són alguns dels freqüents/possibles que més m'agrada trobar en les seves corresponents èpoques adequades.



L'Hostal del Fum combina hàbitats oberts amb densos marges vegetals i arbres madurs, oferint molta varietat d'entorns pels ocells.


A més, l'HdF té una història curiosa. Era un gran abocador a l'aire lliure que amb el desenvolupament del polígon industrial que hi ha al costat es va decidir restaurar. L'alcalde de Palau d'aquella època (any 1988), en Joan Payola, tenia diverses opcions que bàsicament consistien a tirar-hi terra a sobre i plantar-hi alguna cosa. No està malament, segur que fos el que fos, hi hauria ocells ho colonitzarien (sempre seria millor que l'estat en el que es trobava) però resulta que quan la cosa s'estava coent, l'alcalde va escoltar en Jordi Sargatal parlant a Catalunya Ràdio (entusiasmat, com sempre), va trucar i li va començar a demanar consells sobre com crear hàbitats atractius pels ocells. La conversa es va animar tant que en Sargatal va acabar venint a Palau a mirar-s'ho i explicar les seves idees als tècnics municipals, s'ho van agafar amb ganes, van fer un projecte assumit i executat per la Generalitat i, zas, aquí ho tenim! A vegades, fer coses ben fetes és més senzill del què sembla.


Si amb aquest article he incitat algú a visitar el meu local patch, cal dir un parell de coses:


a) sou benvinguts! Malgrat el que he expressat en aquest article, realment sóc territorial però puc compartir el territori (això sí, com desprès vegi segons què a l'Ornitho i jo m'ho hagi perdut em posaré malalt!)


b) no hi aneu en dissabte o diumenge a partir de les 10:30-11h; en dies assolellats de primavera o tardor pot ser que hàgiu de compartir el parc amb 1.000 o 2.000 persones més, així que aneu-hi molt d'hora o entre setmana (de fet, el millor són les dues coses juntes: d'hora i entre setmana).


Segur que els birders que llegiu això també teniu el vostre local patch,  el visiteu sovint, porteu una llista dels ocells que hi heu vist però, a més, també hi teniu lligams sentimentals. Si l'urbanitzessin o desaparegués us trencarien el cor, oi?.



Bon birding!


Comentaris

  1. Jo a dia d'avui no en tinc un de sol, d'aquests llocs, en tinc uns quants repartits pel Camp de Tarragona. Bàsicament són els que al meu bloc destaco com a "Llocs per a observar ocells"
    Ara, penso anar un dia a l'Hostal del fum properament i ja et diré què hi veig, tot i que em queda una mica lluny ;-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. És que amb la quantitat descomunal de dades que entres a l'Ornitho n'has de tindre uns quants!! Jajaja! Lideres el rànking de llarg!
      A veure si algun dia em passo pels que cites en el teu blog. Tenen molt bona pinta.
      Salut!

      Elimina
  2. Hola.
    Doncs repassant el tema m'adono que me'n falta algún. M'hi popsaré i els inclouré.
    El que em fa més content és que en alguns d'aquests espais i he intervingut directament a millorar-los en algun aspecte, en major o menor grau.

    ResponElimina
  3. Hola
    Ja he estat a l'Hostal del Fum, només cinc minuts, però ja n'he tingut prou per a confirmar que és un bon lloc per a observar moixons.
    Felicitats!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ah, molt bé! Si algun dia vens amb temps digue-m'ho i podem fer un vol.
      Una abraçada

      Elimina
    2. Si vinc amb mes temps, fet. Ahir va ser una breu escapada aprofitant que estava molt a prop.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars